Pak van mijn hart

interview pakkend

  • Karin Kuijpers
  • Fotografie: Roger Neve.

De relatie tussen maatpakkenverkoper en klant is per definitie intiem. Het maat opnemen gaat niet zonder aanrakingen en de ideeën over het perfecte pak kunnen uiteenlopen. Drie koppels vertellen. ‘Soms kibbelen we als twee oude wijven over wat mij staat en wat niet.’         

Chris van Luxemburg Pakkend

Chris draagt een 
driedelig ‘full canvas’ grijsblauwe krijtstreep van opgeruwde wollen stof van Scabal uit Brussel.

 

Chris van Luxemburg (38)

Eigenaar van 
Pakkend, Amsterdam

‘Franck is mijn meest kritische klant. Zijn pasvorm is tot in detail uitgekristalliseerd. Als een pijp één centimeter verschilt, valt hem dat op. Zijn pakken wil hij “full canvas” gemaakt hebben; het binnenwerk tussen voering en stof van zijn jasje is er los ingezet. Daardoor zie je soms rimpels in de stof. Een niet-kenner denkt dat er iets mis is, maar dan heb je het beste van het beste.

Hij hoeft niet vijf keer per week op de fiets naar de Zuidas, dus hij kan de fijnste Super 240 grams wol hebben. Anders ben je er binnen een halfjaar doorheen. Omdat hij veel reist, kiezen we voor een beetje mohair, waardoor zijn pakken niet erg hoeven te worden geperst.’

‘Hoewel we nog geen Italië zijn, ziet de Nederlandse man meer het belang van een goed pak in. Je kunt er buikjes mee verdoezelen, billen mee creëren en iemands sterke punten benadrukken met details als de hoogte van een knoopsgat.’

Klant: Franck 
Schellekens (51)


Frank klant Pakkend

Franck draagt eveneens een ‘full canvas’ nachtblauw pak van zeer fijne wol (Super 200). De stof komt van Fratelli Tallia 
di Delfino.

Partner Global Business Services IBM

‘Voor mijn huwelijk was ik op zoek naar een trouwpak. Nee, eigenlijk zocht ik al heel lang naar een echte kleermaker. Een vriend wees me op Pakkend. Ik fietste langs de winkel, maar kreeg er niet meteen een kick van. Ik dacht: ik laat er een proefpak maken dat ik voor mijn bruiloft probeer. Dat ging niet helemaal goed. Bij de meting was iets fout gegaan, het pak zat niet zo goed in de schouders. Zonder enige discussie werd er een geheel nieuw exemplaar gemaakt.’

‘Sindsdien ben ik Chris’ trouwste klant. Ik heb zes pakken, vier jasjes, twaalf shirts en één winterjas: allemaal op maat. Ik ben 1,72 meter, dat is niet groot, en ik weeg 71 kilo. Een confectiepak zou prima zijn, maar als je eenmaal maatpakken gewend bent, wil je nooit meer terug. Een Hugo Boss-pak is misschien wel duur en goed, maar het komt uit het rek. Bij een maatpak heb je meer keuze uit mooie stoffen en kun je persoonlijkheid brengen in de details. Ik heb de extra kosten er graag voor over.’

‘Mijn kleding moet onder alle omstandigheden goed zitten, want ik ben vaak op reis en houd veel klantpresentaties. Dus mijn pakken zijn van minstens Super 120 wol met een lichte glans in de stof en mijn shirts zijn van Sea Island Cotton, een dikkere, matte katoen die diepte geeft. Mijn hemden hebben lange, dubbele manchetten. Vind ik chic.’

‘Ik wil de jasjes getailleerd, met zachte ronde schouders, mijn mouwen iets korter zodat mijn shirt mooi uitkomt, en ik wil dat het binnenwerk van het pak compleet los wordt ingezet. De broekspijpen moeten wat smaller toelopen: de Italiaanse snit.’

‘Het meest kritisch ben ik op de pasvorm en de stoffen. Mijn vrouw en Chris mogen de kleuren uitzoeken, want ik ben een beetje kleurenblind. Het komt soms voor dat ik een blauw pak draag en in het daglicht besef dat ik er zwarte sokken bij heb aangedaan. Dan houd ik de rest van de dag zoveel mogelijk mijn benen onder tafel.’

‘Eén keer heb ik mezelf
op een peperduur maatpak
van Kiton getrakteerd.
Het was het geld waard’

‘Dankzij Chris ben ik in mijn vrije tijd nogal opzichtige geruite jasjes gaan dragen. Voor een klassiek type als ik best revolutionair. In het gebruik van dassen ben ik daarentegen ingetogener geworden. Knallende kleuren als roze en oranje, die ik bij veel zakenmensen zie, wil ik niet meer. Ik kies nu voor blauw of zwart. Ik ben allergisch voor vlekken. Van een druppel koffie op mijn jasje kan ik de hele dag balen. Dan denk ik dat de hele wereld het ziet. Die vlek móét eruit, het is dwangmatig.’

‘In hotels strijk ik mijn overhemden de avond ervoor zelf. Op dit moment werk ik al maanden in Stockholm en Londen. Dan begin ik de dag met hardlopen en na het douchen heb ik al zin om me aan te kleden. Een pak dat goed zit, waarbij de stof lekker om mijn lijf zit, zorgt er ook voor dat ik overtuigender overkom. Ik voel me sterker.

‘Mijn trouwpak, door Chris op maat gemaakt en van Super 200 van Scabal, zat als een pyjama. In het vilt onder de kraag staat de datum van mijn huwelijk geborduurd. Na lang zoeken heb ik mijn ideale kleermaker gevonden. Chris verlegt mijn grenzen en ontzorgt.’

Joris Lammers klant Pakkend

Joris Lammers draagt een Napolitaans blauwe pinstripe van Pal Zileri. Zijn shirt komt van Giannetto Portofino uit Andria, Puglia.

Joris Lammers (40) 


Eigenaar Spiga 
Luxury Menswear 
in ’s-Hertogenbosch

‘De stof van Ferdi’s pakken zit tussen de Super 140 en 150. Een luxe wol die zich goed herstelt en waarin hij zich kan bewegen. Super­ 200 is het mooist, maar daar 
is een zakdoek nog dik bij.’

‘Niets zo irritant als
een pak dat gaat knellen’

‘Ferdi weet wat hij wil. Ik meet hem op en zoek stoffen, snit en kleuren uit, in Napels doen ze de rest. Italiaanse merken als Luigi Borrelli en Pal Zileri zijn perfect voor zijn zakelijke pakken. Ferdi’s shirts zijn van Thomas Mason-stof, die voelt zijdezacht aan. Zijn shirts hebben enkele manchetten en het boord volgt de lijn van zijn hals.’

‘Als hij komt passen, werken we als een team: dit wel, dat niet. Drie uur later is hij klaar voor het seizoen. Als kleermaker heb je een vertrouwensband met je klanten, voor Ferdi en zijn vrouw maak ik graag een fles champagne open. Soms koopt hij dan spontaan iets, maar dat is niet mijn hoofddoel.’

‘Brits groen, aubergine en camel zijn de kleuren dit seizoen. Met rijke stoffen als kasjmier en flanel. Ik vind het leuk dit in te zetten voor Ferdi’s performance.’

 

 

Ferdi van Dommelen klant Pakkend

Jasje en shirt van Ferdi van Dommelen zijn van Borrelli.

Klant: Ferdi van 
Dommelen (51)

Oprichter en groot-
aandeelhouder consultancyfirma Eiffel

‘Sinds een jaar of tien is onze bedrijfspolicy dat we werken met een gezond lijf en een gezonde­ geest. Met dank aan topsporter Pieter van den Hoogenband, die ons leerde dat je niet elke dag de hele dag kunt pieken. Er moet ook rust zijn. Ik heb zelf mijn levensstijl ook veranderd. Ik ben meer gaan sporten, tien kilo afgevallen én maatpakken gaan dragen.’

‘Het schijnt dat de eerste paar seconden in een gesprek met iemand­ die je niet kent, bepalend zijn. Erna zoek je alleen nog naar bevestiging van wat je al gezien hebt. Die eerste indruk maakt de kans op succes groter. Dus draag ik pakken die me als gegoten zitten, want niets is zo irritant als een pak dat in de loop van de dag gaat knellen. Ik laat me vijf zakenpakken per seizoen aanmeten. In de winter van antraciet tot donkerblauw, in de zomer lichtgrijs, lichtblauw en lichtbruin.’

‘Hoeveel ik uitgeef weet ik eigenlijk niet.
Joris stuurt de rekening altijd op’

‘Ik heb het lijf van een hardloper. Rank, maar mijn bovenlijf zou krachtiger kunnen. Hiervoor vinden de Italiaanse kleermakers van Borrelli oplossingen. Ze noemen het “manica camicia”, de inzet van de mouw op het jasje die bij de schouder voor wat plooitjes zorgt. Zo laat ik ook mijn shirts maken. De Duitse snit vind ik niet interessant, dan hang je in een pak. En stoffen als die Engelse tweeds kriebelen, ik wil het licht hebben.’

‘Mijn pakken moeten licht en rustig zijn. Kleur inbrengen doe ik liever met een das en een pochet.’

‘Joris zorgt ervoor dat ik er buiten kantooruren ook representatief uitzie. Ik kan tenslotte overal een klant tegenkomen. Smart casual draag ik graag: een jeans van Canali met een jasje van Borrelli. Ingetogen, maar de knoopsgaten van mijn shirts mogen à la ontwerper Tom Ford best ver open. Een beetje doorwaaien is oké.’

‘Ik kwam eerst bij Bob, de vader van Joris­. Nu ben ik bij Joris; hij is veertig en houdt me jeugdig. We vormen een goed team. Hij kijkt weer anders aan tegen mode en kleding. Vind ik leuk, maar het moet wel bij mijn persoonlijkheid passen. Ik hoef geen broekspijp op mijn enkels of een double-breasted pak.’

‘Mijn vrouw en jongste dochter gaan ook wel eens mee. Ze mogen zeggen wat ze willen, maar als ik me er niet lekker bij voel, gaat het niet door. Hoeveel ik uitgeef weet ik eigenlijk niet. Joris stuurt de rekening altijd op.’

Aart Bode klant Pakkend

Aart Bode (links) in een Prince de Galle-geruit shirt onder een eenknoops blauw pak van oud-Engelse zomerstof, op maat gemaakt in Napels.

Aart Bode (43) 


Eigenaar Aart
in Rotterdam

‘Een maatpak maakt een man onverslaanbaar. Bart heeft te maken met de grote jongens in de board van Vodafone in Londen, met dat pak straalt hij uit dat hij het weet.’

‘Bart is vrij klein en gespierd als Bruce Willis. Een maatpak haalt het beste uit hem. Zijn pakken laten we maken in Napels. Daarin zit de niet-waarneembare kracht van romantiek en vakmanschap. Kunnen wij hier niet. En in China kan men dat evenmin. Ik vind het leuk dat Bart nooit vraagt wat iets kost.’

‘Een man in maatpak wordt mooier, soms tot ergernis van zijn vrouw of vriendin. Als een broek mooi strak om de billen zit, zeggen vrouwen soms “dat hoort niet bij je” of “daar scheur je uit”. Dan zijn ze bang dat de secretaresse er met hem vandoor gaat.’

Klant: Bart Hofker (51)

Directeur Consumentenmarkt Vodafone Nederland

‘Aart maakt me moderner dan wanneer ik zelf mijn kleding zou kiezen. Een felle kleur das, een riem van krokodillenleer, een broek met smalle pijpen. Hij laat me nooit voor gek staan, ik vertrouw hem.’

‘Mijn eerste confectiepak kwam bij hem vandaan. Ik was net afgestudeerd, iets te fors, had de toekomst voor me en daar hoorde natuurlijk een pak bij. Ik was apetrots, een mannetje van in de twintig dat zichzelf in pak behoorlijk belangrijk vond.’

‘Meestal kom ik bij Aart tegen sluitingstijd. Dan krijg ik een gin-tonic, kijken we beneden naar de collecties en gaan daarna naar boven om te passen en door te meten. 
Een grappig beeld in de spiegel van de paskamer: een relatief kleine man als ik, van 1,78 meter, naast het onmogelijk lange lichaam van 2,05 meter van Aart met schoenmaat 52.’

‘Soms kibbelen we als twee oude wijven over wat mij staat en wat niet. Alleen als we het pak allebei fantastisch vinden, neem ik het. Vijf jaar geleden heeft Aart ook mijn trouwpak gemaakt: een felblauw pak van linnen, zijde en kasjmier.’

‘Een man in maatpak wordt mooier,

Aart bode klant Pakkend

Aart Bode hijst klant Bart Hofker in een blauwzwart pak met krijtstreep, van Stile Latino, een label van Vincenzo Attolini uit Napels.

soms tot ergernis van vrouw of vriendin’

‘Aart is tevens mijn personal shopper en neemt me bijvoorbeeld mee naar de PC Hooftstraat in Amsterdam. Laatst kocht ik er een “over the top” fluwelen jasje van Dolce & Gabbana in zwart en bruin met een voering van panterprint. Etro vind ik ook een mooi merk. Aart inspecteert eveneens mijn kledingkast thuis. Pakken van drie jaar of ouder kunnen doorgaans niet meer. Tja, dat is mode.’

‘Waar je een Nederlandse man op een kilometer afstand aan herkent, zijn de witte mouwtjes van een T-shirt dat door zijn overhemd heen schijnt. Te lelijk. Ik koop online bij Noshirt.nl de allerdunste beige shirts, zodat je er aan de buitenkant niets van ziet.’

‘Er is een winter-Bart en een zomer-Bart. Het verschil is twee kilo. Ook daar houdt Aart rekening mee. Hij weet alles. De trends, de etiketten, kleuren en stoffen. Zijn motto is “stealth wealth”. Stealth staat voor heimelijk. Hij wil dat zijn klanten er goed uitzien zonder dat er logo’s en gepronk aan te pas komen. Daar voel ik me prima bij.’

‘Ook al heb ik een confectiemaat, in een maatpak voel ik me zelfverzekerder. Ze worden gemaakt in Napels bij Stile Latino­. Dat merk is van Vincenzo Attolini, die een rock-’n-roll-kijk heeft op het pak. Mijn shirts, ook op maat gemaakt, zijn van Japans Oxford: een stof van stevige draden die op een handweefgetouw wordt gemaakt. Daarna wordt de stof tien keer gewassen om hem zachter te maken.’

‘Als ik presentaties geef en op het podium sta, weet ik dat mijn kleding in elk geval perfect is. Ik krijg ook regelmatig complimenten. Vragen vrouwen of ik met vakantie ben geweest. En in de kroeg op vrijdagmiddag wordt er toch iets anders naar je gekeken dan wanneer je in jeans binnenkomt.’

Met dank aan restaurant The Duchess Amsterdam.